lauantai 4. syyskuuta 2010

Käsityökoulussa

Pääsin tänä syksynä mukaan Taito Keski-Pohjanmaan järjestämään käsityökouluun kun arpaonni suosi minua. Käsityökoulu kestää 5 vuotta. Muutama kerta on jo takana ja tässä ensimmäinen isompi työ mitä olen tehnyt. Eli huovutetut ranteenlämmittimet. Näitä ei tehtykään perinteisesti käsin huovuttaen, vaan ensin huopapalan päälle sai neulahuovuttaa mitä halusi huovasta, langasta tai mistä keksi. Minä neulasin huopaa ja merinovillaa. Tämän päälle laitettiin värjättyä harsokangasta ja koko komeus rullaattiin paksun putken ympärille ja harsittiin kiinni. Sitten työ kasteltiin mäntysuopavesiluoksella ja ympärille kiedottiin vielä kuplamuovia joka laitettiin kuminauhoilla kiinni. Sitten alettiin rullaa rullaamaan kovalla voimalla pöytää vasten. Välillä koko komeus avattiin ja suihkutettiin lisää vesi-saippua luosta ja taas jatkettiin. Sitten otettiin ranneke pois rullalta ja alettiin paiskoa pöytää vasten. Välillä upotettiin saippua-vesi liuokseen ja niin kauan paiskottiin että oli huopunut sopivan kokoiseksi. Toinen ranneke tehtiin vielä samoin. Tänään on sitten käsivarret kipeenä :)



4 kommenttia:

Kesäkukka kirjoitti...

Onpa kauniit syksyiset värit!

Hienoa, että pääsit kouluun!

Viikonloppuja!

Unikuu kirjoitti...

onnea opintielle! mäkin haluaisin mennä jonnekin käsityökouluun tai vastaavaan.mutta täällä ei ole ihan lähellä mitään..

Vikki kirjoitti...

Onnea vaan opiskeluille.
Olin monta vuotta Taito Etelä-Karjalan varmaankin vastaavassa käsityökoulussa ja tykkäsin ihan valtavasti. Kunnes nämä koruhommat alkoivat viedä kaiken ajan.

Kaisuliina kirjoitti...

Heippa,
Löysin blogiisi etsiessäni pöllö lapasten kuvia.

Minä olen nyt toista vuotta Taito-Lapin käsityökoulu Peukussa. Ihan mahtava paikka! Meillä vaan ei ole mitään aika rajaa tuossa vaan saa ilmeisesti olla niin kauan kuin haluaa. Vanhimmat ovat nyt kahdeksatta vuotta.